X
تبلیغات
راهنمای تنظیمات رایانه و مودمهای ADSL - ADSL چيست ؟؟؟

راهنمای استفاده از سرویس

 ADSL چیست ؟

این بخش نوشته شده توسط  کارشناسان محترم شرکت مخابرات استان تهران

ADSL یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود در دنیا برای اتصال به اینترنت پرسرعت است. بیش از نیمی از کاربران اینترنت در کشورهای پیشرفته از این طریق به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند. در این روش با نصب تجهیزات پیشرفته در مراکز مخابراتی امکان رساندن اطلاعات اینترنتی به مشترک بدون نیاز به شماره گیری و هزینه تلفن در تمام مدت 24 ساعت امکان پذیر می شود. بدین ترتیب کاربر با پرداخت مبلغی ثابت ( بسته به سرعت مورد تقاضا) همواره از اینترنت با کیفیت و سرعت مطلوب استفاده می کند. این روش که کم کم جایگزین روش های قبلی مانند Dialup (شماره گیری با کارت اینترنت و خط تلفن ) می شود مزایای بسیاری دارد اولين دستاورد‌ ADSL بهره‌گيرى از خطوط تلفن معمولى و شبكه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتيجه نيازى به سيم‌كشى و تجهيزات جديد مخابراتى نيست. عدم اشغال خط ‌تلفن در هنگام اتصال به اينترنت، امكان استفاده از اينترنت پر‌سرعت به نسبت روشهايى مانند‌ Dial up برروى سيستم هاى خانگى، اتصال دائمى به شبكه اينترنت بدون نياز به شماره‌گيرى و اشغال بودن خط ، هزينه كم در نصب و راه‌اندازى و خريد تجهيزات، كاهش هزينه و عدم نياز به تجهيزات اضافى براى كاربران خانگى در استفاده از اينترنت و راه اندازى آسان و سريع از مزاياى مهم ADSL است. در واقع ADSL ترکیبی از قیمت مناسب اینترنت Dialup (کارتی -تلفنی) و سرعت بالای اینترنت Wireless (بیسیم) است و بر خلاف اینترنت بیسیم که به تجهیزات گران قیمتی مانند آنتن و مودم مخصوص نیاز دارد در این روش لازم نیست هیچ هزینه ای بابت تجهیزات آن پرداخت کنید.

در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دريافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترين سطح تئورى، امكان دريافت اطلاعات (DownStream) با سرعتى در‌حدود 8Mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتى کمتر از 1Mbps فراهم مى‌شود. دقيقا بدين‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن ياد مى‌شود. در استفاده از اينترنت با فناورى‌ ADSL از‌ شماره‌گيرى و انتظار براى اتصال يا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود‌و شما بصورت دائمى به مركز‌‌مخابرات و در نهايت شبكه اينترنت متصل خواهيد بود.

ADSL چگونه كار مى‌كند؟

اگر سيم مسي تلفن معمولي را به صورت يك لوله مجسم كنيم مكالمات صوتي تنها قسمت اندكي از فضاي لوله را اشغال مي كنند:

بدين ‌معنى كه هنگام استفاده از تلفن معمولى حداكثر باند فركانسى4KHz مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند. ADSL با‌بكار‌گيرى‌تكنولوژيهاى‌مدولاسيون‌‌تقسيم فركانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ اين امكان را بوجود مى‌آورد كه سيستم شماره‌گيرى تلفن بتواند از پهناى باند 4KHz خود استفاده كند و مابقى باند فركانسى آزاد براى اتصال به اينترنت و تبادل اطلاعات ميان كاربر و مركز خدمات‌ ADSL استفاده شود.

 استفاده از محدوده فركانسی 4KHz نمى‌تواند بيشتر از 56Kbps سرعت در‌اختيار كاربران قرار دهد و با استفاده از يك پهناى باندى معادل 2MHz ميتوان تصور كرد كه چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چيزى در حدود ‌‌500‌‌ برابر) و در اين حالت است كه ميتوان به سرعت‌هاى 8Mbps و حتى خيلى بالاتر دست يافت (تكنولوژى هاى جديدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هايى در حدود 24Mbps مى‌باشند).

فارغ از تجهيزات مخابراتى تكنولوژى‌هاى DSL ، بطور ساده مى‌توان گفت‌ ADSL از دو دستگاه خاص استفاده مى‌كند: يك دستگاه معروف به مودمهاى ADSL در محل مشتركين و دستگاه DSLAM (DSL Access Multiplexer) در محل شركت ارائه دهنده خدمات. مودمهاى ADSL ، مسئوليت برقرارى اتصال ميان كامپيوتر مشترك را با خط‌ DSL برعهده دارند. اين نوع از مودمها معمولا با‌ پورت اترنت(Ethernet) ویا USB ‌‌به كامپيوتر كاربر متصل مى‌شوند. DSLAM با جدا سازى باندهاى فركانسى 4KHz از ديگر پهناى باند براى هر خط اتصالى ADSL امكان ارتباطات كاربران و اتصال به تجهيزات پر‌سرعت را براى اينترنت در مراكز ارائه خدمات‌ADSL فراهم مى‌كند.

 فركانس باند 4KHz نيز به سمت سوئيچ‌هاى تلفن هدايت مى‌شود. به هر DSLAM صدها زوج‌سيم متصل مى‌شود كه درنهايت بسوى يك اتصال اينترنت با پهناى باند خيلى‌زياد هدايت مى‌شوند و تا وقتى اين پهناى‌باند‌اشباع نشده است، مشترك مى‌تواند به ‌صورت يكنواخت و با سرعت‌بالا از اينترنت استفاده كند. در سمت مشترك، گاهى نياز است كه از يك‌دستگاه فيلتر جداكننده بنام Splitter نيزاستفاده شود تا ميان باند‌فركانسى صدا براى مكالمات تلفن با اطلاعات ADSL تداخل بوجود نيايد.

اسپليتر چيست ؟

اسپليتر ابزاریست براي جدا کردن صدا (voice)و داده (data) از يکديگر. از نظر فيزيکي قطعه‌ایست کوچک با يک ورودي براي خط تلفن و دو خروجي براي گوشي تلفن ومودم ADSL

اسپلیتر

www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

 همان‌طور که مي‌دانيد يکي از مزاياي سرويس ADSL استفاده هم‌زمان از اينترنت و تلفن است. براي جلوگيري از اختلال در دو سرويس (اينترنت و تلفن) نبايد دستگاه‌هاي جانبي (تلفن، فکس و ...) به صورت مستقيم بر روي خط تلفن قرار گيرند (اين بدان معناست که براي استفاده از هر دستگاهي که قرار است به صورت مستقيم بر روي خط وصل باشد، يک اسپيليتر نياز است). اسپليتر مي‌تواند از اختلالات جانبي مانند نويز و قطع و وصلي تلفن و اينترنت جلوگيري کند.

این دستگاه دارای سه پورت به شرح ذیل می باشد:

 *          خط(LINE) : خط سیمی تلفن (سیم تحویلی مخابرات به مشترک) به این پورت وصل می‌شود.

*          گوشي تلفن (PHONE): دستگاه گوشی تلفن به این پورت وصل می شود.

*          مودم (MODEM): به پورت ADSL دستگاه مودم ( پشت دستگاه مودم ) وصل می شود.

برای وصل کردن کابل ها مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید :

1-بوسیله یک کابل تلفن ، پریز تلفن روی دیوار را به پورت Line   اسپلیتر وصل نمایید

 2-بوسیله یک کابل تلفن ، دستگاه تلفن را به پورت PHONE   اسپلیتر وصل نمایید

 3- بوسیله ی یک کابل تلفنی پورت ADSL پشت مودم را  به پورت Modem   اسپلیتر وصل نمایید

 4-بوسیله ی یک کابل شبکه پورت Ethernet کارت شبکه ی کامپیوتر را به پورت LAN پشت مودم وصل نمایید

 
5-بوسیله ی آداپتور موجود سوکت POWER پشت مودم را به پریز برق روی دیوار متصل نمایید

 روش های مختلف اتصال تجهیزات

 1)    روش ساده ( اتصال مودم بدون دستگاه تلفن)

 اگر از خط  تلفن جهت مکالمات تلفنی استفاده نمی شود می توانید از روش زیر جهت وصل کردن مودم استفاده نمایید

 2)وصل کردن یک دستگاه تلفن

 

اگر روی خط تلفن تنها یک دستگاه تلفن متصل است از روش زیر برای برقراری ارتباط استفاده شود :

 1)پریز تلفن روی دیوار  2) اسپلیتر  3)دستگاه تلفن  4)کامپیوتر  5)آداپتور برق

www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

 3)وصل کردن چند دستگاه تلفن

 برای وصل کردن چند خط تلفن و فاکس روی خط تلفن طبق شکل زیر عمل نمایید:

 روشن کردن مودم

 دکمه ی POWER روی مودم را فشار دهید بمحض روشن شدن دستگاه چراغ نمایشگر POWER روی مودم روشن می شود

 کارت شبکه

جهت مطمئن شدن از نصب صحیح کارت شبکه می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید :

ابتدا روی آیکون  My Computer راست کلیک کنید وگزینه ی  properties را انتخاب نمایید در پنجره ی باز شده در قسمت Hardware  دکمه ی Device Manager را کلیک کنید در صفحه ی باز شده در قسمت Network adapters کارت شبکه نصب شده در کامپیوتر را پیدا کنید اگر این قسمت دارای علامت تعجب و یا علامت سوال زردرنگ باشد بدین مفهوم است که نصب کارت مربوطه بصورت صحیح انجام نشده یا کارت شبکه نصب نشده است که باید نصب شود.

 بعد از نصب کارت شبکه در مسیر start/control panel/Network connetions باید آیکون Local area connection با یک علامت ضربدر قرمز رنگ دیده شود که بمحض وصل کردن کابل مودم به کامپیوتر باید علامت ضربدر حذف شود

بعد از نصب کارت شبکه و همچنین در مواقع قطع ارتباط ، از فعال بودن کارت شبکه مطمئن شوید. براي انجام این کار در مسیر start/control panel/Network connetions اگر آیکون Local area connection  بصورت خاکستری رنگ باشد به معنی غیر فعال بودن کارت شبکه می‌باشد براي فعال کردن آن ‌باید بر روی آیکون فوق کلیک راست کرده و گزینه‌ی Enable را انتخاب كنيد.

www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

کارت شبکه غیر فعال شده است

 تعریف PPPoE Connection

 1- ویندوز XP

   جهت تعریف PPPOE Connection در WinXP  ابتدا از طریق منو Start وارد Control Panel می شویم

 سپس وارد Network and Internet Connection می شویم :

 پس از آن وارد Network Connection شده :

 سپس روی Creat a new Connection کلیک کنید:

 در صفحه باز شده روی  دکمه Next کلیک کنید :

 در صفحه جدید Connect to the Internet را انتخاب نمایید و سپس روی دکمه Next کلیک کنید :

 سپس گزینه Set up my connection manually  را انتخاب نموده و روی دکمه Next  کلیک کنید:

 بعد از آن در صفحه ی جدید گزینه ی دوم انتخاب شود و روی دکمه Next کلیک کنید:

 در اين صفحه شما بايد يک نام براي connection خود انتخاب كنيد. در اين حالت بهتر است از نام tct استفاده شود تا کاربر همواره نام شرکت سرويس‌دهنده را مشاهده كند.

  پس از وارد كردن اسم و كليك كردن بر روي Next صفحه زیر که براي ورود شناسه و رمز عبور کاربر طراحي شده است باز مي‌شود. در اين قسمت شما بايد Username( شناسه کاربري) و Password (كلمه عبور) را مطابق با آنچه در هنگام نصب به شما تحويل داده شده است، وارد كنيد. در اين صفحه دو گزينه وجود دارد که انتخاب هر دو توصيه مي‌شود. گزينه اول: با انتخاب اين گزينه کانکشن ساخته شده براي Windows User فعلي، براي Userهاي ديگر ويندوز اين دستگاه نيز قابل اجرا مي‌شود. گزينه دوم: براي تعيين آن است که اين کانکشن،کانکشن اصلي ويندوز براي اتصال به اينترنت باشد يا خير.

 و در صفحه آخر :

 پس از اتمام کار روی Desltop یک Shortcut از Connection ساخته شده قرار می گیرد که جهت برقراری ارتباط  آنرا اجرا  می کنید:

 پس از اجرا روی صفحه ی باز شده روی دکمه ی Connect کلیک کنید  :

 
2- ویندوز 2003

 در اين وضعيت با انتخاب گزينه Create a New Connection پنجره زير باز مي‌شود

 در اين حالت با انتخاب گزينه Next به صفحه بعد وارد خواهيم شد:

  در اين صفحه بايد گزينه Connect to the Internet را انتخاب كنيد و كليد NEXT را كليك كنيد.

 با توجه به صفحه جديد مي‌توانيد گزينه مربوط به pppoe را پيدا و آن را تنظيم كنيد. در اين صفحه نيز انتخاب دوم مورد نظر است.

 در اين صفحه شما بايد يک نام براي connection خود انتخاب كنيد. در اين حالت بهتر است از نام tct استفاده شود تا کاربر همواره نام شرکت سرويس‌دهنده را مشاهده كند.

    پس از وارد كردن اسم و كليك كردن بر روي Next صفحه بالا که براي ورود شناسه و رمز عبور کاربر طراحي شده است باز مي‌شود. در اين قسمت شما بايد Username )شناسه کاربري) و Password )كلمه عبور) را مطابق با آنچه در هنگام نصب به شما تحويل داده شده است، وارد كنيد. در اين صفحه دو گزينه وجود دارد که انتخاب هر دو توصيه مي‌شود.

گزينه اول: با انتخاب اين گزينه کانکشن ساخته شده براي Windows User فعلي، براي Userهاي ديگر ويندوز اين دستگاه نيز قابل اجرا مي‌شود.

گزينه دوم: براي تعيين آن است که اين کانکشن،کانکشن اصلي ويندوز براي اتصال به اينترنت باشد يا خير.

 سپس بر روي گزينه‌ي Next كليك كنيد. در صفحه جديد بر روي finish کليک کنيد.

www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

3-ویندوز ویستا     براي تعریف PPPOE Connection در Windows Vista  ابتدا از طریق منو Start وارد Control Panel می شویم

 سپس وارد Internet Option می شویم

 سپس در قسمت Connection روی  دکمه ADD کلیک کنید:

در صفحه ی باز شده روی  گزینه ی  Broadband(PPPoE) کلیک کنید :

در اين صفحه شما بايد نام کاربری و رمز ارائه شده را وارد و يک نام براي connection خود انتخاب كنيد. در اين حالت بهتر است از نام tct استفاده شود تا کاربر همواره نام شرکت سرويس‌دهنده را مشاهده كند.

 نکاتی در مورد  مودمهای ADSL

 راهنمای چراغ های نشانگر

 چراغ های نشانگر روی مودم MT800

 

چراغ نشانگر

وضعیت

توضیح

Power

سبز ثابت

دستگاه روشن است

ADSL LINK

سبز ثابت

ارتباط ADSL برقرار است

ADSL ACT

سبز چشمک زن

ترافیک روی ارتباط ADSL در حال عبور است

 

LAN LINK

نور ثابت

برقراری ارتباط LAN

سبز

سرعت انتقال اطلاعات 10Mbps

نارنجی

سرعت انتقال اطلاعات 100Mbps

LAN ACT

سبز چشمک زن

ترافیک روی ارتباط LAN در حال عبور است

 چراغ های نشانگر روی مودم MT880

 

چراغ نشانگر

وضعیت

توضیحات

POWER

روشن

دستگاه روشن است

خاموش

دستگاه خاموش است

ADSL

چشمک زن

در حال برقراری ارتباط با مخابرات

روشن

ارتباط برقرار است

خاموش

ارتباط برقرار نیست

LAN

چشمک زن

دیتا در حال انتقال است

روشن

ارتباط مودم با کامپیوتر از طریق کارت شبکه برقرار است

خاموش

ارتباط مودم با کامپیوتر از طریق کارت شبکه برقرار نیست

USB

چشمک زن

دیتا در حال انتقال است

روشن

ارتباط مودم با کامپیوتر از طریق USB برقرار است

خاموش

ارتباط مودم با کامپیوتر از طریق USB برقرار نیست

 ایترفیس ها و دکمه ها ی روی مودم

توضیح

اینترفیس/دکمه

دکمه ی Power روی مودم جهت خاموش و  روشن کردن مودم و اینترفیس Power مودم جهت اتصال مودم به برق از طریق آداپتور بکار می روند

POWER

جهت اتصال مودم به پورت USB کامپیوتر استفاده می شود

USB

جهت اتصال مودم به کارت شبکه کامپیوتر استفاده می شود

LAN

جهت اتصال مودم به پورت Modem اسپلیتر استفاده می شود

ADSL

جهت پاک کردن تنظیمات و برگرداندن تنظیمات به حالت اولیه

توجه : این کار باید توسط یک متخصص انجام شود

RESET

 

 www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

 

تنظیمات پیش فرض

 

Setting

پارامتر

192.168.1.1

IP address of the LAN interface

255.255.255.0

Subnet mask of the LAN interface

Enable

DHCP server

admin

User name used to log in to the Web configuration page

admin

Password used to log in to the Web configuration page

 


چند نکته براي رفع خرابی

 

نوع خطا

راهنمایی

1) چراغ  Power  خاموش است

*          از متصل بودن آداپتور برق به پریز برق و پشت مودم مطمئن شوید

*          کلید خاموش و روشن مودم  در وضعیت روشن باشد

*          مطمئن شوید که از آداپتور مناسب استفاده شده است

*          مطمئن شوید که آداپتور و سیمهای ارتباطی سالم است

*          از وجود برق در پریز مطمئن شوید

2) چراغ ADSL LINK خاموش است

*          از انجام سیم کشی های مورد نیاز در مخابرات مطمئن شوید

*          از برقراری خط تلفن مطمئن شوید در صورتی که خط تلفن بوق آزاد نداشت مودم را جدا کرده و گوشی تلفن را به تنهایی به خط تلفن وصل كنيد در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد خرابی به 17 اعلام شود ، در صورتی که بوق آزاد شنیده شد خط تلفن را به پورت Line مربوط به Splitter متصل كنيد و گوشی تلفن را به پورت Phone در این حالت اگر بوق آزاد شنیده نشد Splitter معیوب است .

*          مطمئن شوید که خط تلفن به مودم متصل است

*          هیچ وسیله ای قبل از Splitter روی خط تلفن قرار نگرفته باشد.

*          براي وصل کردن گوشی های تلفن در اتاق های مختلف Splitter حتما باید در ورودی خط تلفن به منزل نصب شود و شرایط نصب توضيح داده شده در شکل های صفحات 4 و 5 رعایت شود.

*          از نحوه ی صحیح اتصال تجهیزات مطمئن شوید.

*          از سالم بودن سیم های ارتباطی و کانکتورها مطمئن شوید.

*          از تنظیم صحیح مودم مطمئن شوید

3) چراغ LAN LINK خاموش است

*          مطمئن شوید که از کابل صحیح جهت اتصال بین مودم و کامپیوتر استفاده شده است.

*          از سالم بودن کابل بکار رفته مطمئن شوید.

*          از سالم بودن کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید.

*          از فعال بودن و نصب صحیح کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید.

4) امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد

*          از تعریف صحیح PPPoE Connection مطمئن شوید.

*          از صحت Username  و Password مطمئن شوید.

*          مطمئن شوید که "Use Proxy Server" در IE فعال نشده باشد.

*          سعی کنید به وب سایتهای دیگر وصل شوید.

*          از تنظیمات صحیح دیواره آتش مطمئن شوید

*          از ویروسی نبودن سیستم مطمئن شوید

5)توضیح بعضی از کد های خطا

*          678: این خطا در زمان عدم برقراری ارتباط فیزیکی رخ می دهد ، به توضیحات مربوط به بند های 2 و 3 مراجعه شود

*          691: مربوط به نام کاربری و رمز عبور

*          769: مربوط به نصب کارت شبکه و یا فعال سازی آن است

 

www.system-help.com          www.adsl-help.blogfa.com

راهنمای خطاهای عمده

در هنگام اتصال با خطای 769 مواجه می‌شوید؟

*          ممکن است کارت شبکه دستگاه کاربر نصب نباشد.

*          یا ممکن است کارت شبکه نصب باشد ولی فعال نباشد که می بایست فقط با فعال کردن آن مشکل را حل کرد.

در هنگام اتصال با خطای691 مواجه میشوید؟

*          ممکن است نام کاربری و یا کلمه عبور خود را به صورت نا صحیح وارد كرده باشید. دقت كنيد که نام کاربری باید حتما با حروف کوچک و به صورت صحیح وارد شود. ضمنا توجه داشته باشید این نام کاربری فقط برای کامپوتر شما معتبر است و روی خط ADSL دیگری کار نمی‌کند.

*          حالت دیگر ممکن است مدت اشتراک شما پایان یافته باشد  که می‌باید تمدید اشتراک شود. یا ممکن است برقراری تماس قبل از ۱۰ دقیقه بعد از قطعی ناگهانی باشد

در هنگام اتصال با خطای 678 مواجه می شوید؟

برخي از عواملي که ممکن است سبب بروز اين مشکل شود عبارت‌اند از:

*          تنظيم همزمان pppoeروي مودم و ويندوز. (هنگامي که pppoe روي مودم تنظيم شده باشد و كانکشن pppoe بخواهد برروي ويندوز نيز تنظيم شود)

*          نصب نشدن صحيح درايور مودم در حالتي که مودم از طريق usb به کامپيوتر وصل شود.

*          تنظيمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.

*          وصل نبودن خط تلفن به پورتline مودم.

*          بروز قطعي در ديتاي مرکز ارايه دهنده‌ي سرويس ADSL نيز مي‌تواند موجب بروز اين مشکل شود. در اين حالت مشترک نبايد به تنظيمات اينترنت دست بزند و تا رفع مشکل بايد منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتيباني شرکت مخابرات استان تهران با ‌ شماره‌تلفن  1899 تماس بگيريد.

در هنگام اتصال با خطای 650 مواجه می‌شوید؟

*          غالبا در صورت استفاده از PPP over ATM این خطا رخ می دهد که باید تنظیمات مودم به حالت PPP over Ethernet (PPPOE) تنطیم شود.

در هنگام اتصال با خطای 619 مواجه می‌شوید؟

*          غالبا در صورتی که بخواهیم اتصال PPPOE دیگری با همان Username و Password که قبلاً متصل شده و در حال کار می باشد؛ برقرار نماییم، این خطا رخ می دهد که باید یکی از ارتباط های مذکور قطع شود.


سوالات متداول

سوال 1) چرا سرعت دریافت و ارسال اطلاعات کند شده است ؟

پاسخ :  این مشکل ممکن است بدلیل وجود ویروس در سیستم بوجود بیاید که می توان با نصب آنتی ویروس و تست سیستم مشکل را حل کرد همچنین ممکن است به دلیل برقرای ارتباط یک نرم افزار با شبکه این اتفاق رخ دهد مثلا ممکن است سیستم عامل ویندوز شما شروع به Update کردن خود بدون اینکه شما متوجه شوید، كند، نصب دیواره آتش و نرم افزار های کنترلی  می تواند به حل مشکل کمک كند.

 

سوال 2) چرا چراغ ADSL Link  مودم هنگامی که با تلفن صحبت می کنید ثابت است ولی به محض قطع شدن تماس ، خاموش یا چشمک زن می شود ؟

پاسخ : ممکن است پریز تلفن شما مجهز به نویز گیر (برق گیر) باشد ابتدا از عدم وجود برق گیر روی  سیم کشی تلفن داخل منزل اطمینان حاصل، در صورت وجود آن را از مدار خارج کنید .

 

سوال 3) چرا علامت ضربدر قرمز رنگ بر روی Connection مشاهده می شود ؟

پاسخ : کابل ارتباطی بین مودم و کامپیوتر قطع می باشد . بهتر است یکبار مودم و کامپیوتر خاموش و روشن شوند . و از توضيحات بند 3 قسمت"چند نكته جهت رفع خرابی " استفاده شود .

 

سوال 4) چگونه مودم با پورت USB به کامپیوتر متصل می شود؟

پاسخ: در صورتی که مودم دارای پورت USB باشد برای برقراری ارتباط مودم با کامپیوتر ابتدا مودم بوسیله کابل به كامپيوتر مربوطه و پورت USB کامپیوتر متصل شود و سپس درایور مربوط به مودم که در CD تحویلی همراه مودم وجود دارد بر روی کامپیوتر نصب شود.

 

سوال 5) تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است ؟

پاسخ: مودم ها را معمولا می توان به دو صورت تنظیم کرد اولین حالت بصورت Bridge که این حالت بصورت پیش فرض برای اکثر مودم ها در نظر گرفته شده و برای کسانی که اطلاعات فنی زیادی در این زمینه ندارند و همچنین کسانی که قصد متصل نمودن یک کامپیوتر به مودم را دارند ، پیشنهاد می گردد و دومین حالت تنظیم PPPoE روی مودم که برای کسانی پیشنهاد می شود که قصد دارند چندین کامپیوتر به مودم متصل نمایند.

در حالت اول باید تنظیمات مربوط به PPPoE روی سیستم عامل ( در کشور ما سیستم عاملی که اکثرا استفاده می شود WINDOWS است ) انجام شود . در WINDOWS XP ,Vista , server 2003 باید یک PPPoE Connection ایجاد شود که در همین جزوه روش ایجاد آن توضیح داده شده است . و در ويندوز     98 و  me و 2000 بايد از نرم افزارهاي ويژه استفاده كرد .

 

سوال 6) چرا چراغ ADSL Link مودم چشمک زن است ؟

پاسخ : این وضعیت  می تواند بدلیل  اتصال گوشی تلفن یا فاکس یا Caller ID بر خلاف روال شرح داده شده باشد وجود نویز روی سیم تلفن (عبور از مجاورت سیم های برق ، لامپ های فلورسنت ... ، سیم کشی فرسوده خطوط تلفن در منزل و ...)  ، وجود قطعی در یکی از دو سیم تلفن ،فاصله ی زیاد تا مرکز مخابراتی و غیره. رخ دهد. براي رفع خرابی ابتدا تمام وسایل متصل به خط تلفن جدا شود و مودم به تنهایی به خط تلفن متصل شود در صورت بر طرف نشدن مشکل این عمل در ورودی خط تلفن به منزل و ساختمان انجام شود (در زمان انجام این تست باید ارتباط سیم ورودی از سیم کشی داخلی منزل جدا شود)

 www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

سوال 7) بعد از یک نوسان برق تمام چراغ های مودم خاموش شده و تنها چراغ پاور روشن است ؟

پاسخ: تمام اتصلات مودم را قطع و مودم را به مدت 5 تا 10 دقیقه خاموش کنید در صورت برطرف نشدن مشکل تنظیمات مودم یکبار چک شود (بهتر است قبل از انجام تنظیم مجدد مودم بوسیله کلید Reset که در اکثر مودم ها بصورت یک سوراخ ریز در پشت مودم قرار دارد یکبار تمام تنظیمات مودم پاک شود و مودم مجددا تنظیم گردد لازم به توضیح است این کار باید توسط یک کارشناس که اطلاعات فنی لازم را دارد انجام شود) . در صورتی که مشکل برطرف نشد ممکن است مودم  معیوب شده باشد حتما با یک متخصص مشورت شود.

سوال 8) چه عواملی می تواند باعث ایجاد نویز روی خط شود؟

پاسخ: عبور سیم تلفن از کنار کابل های برق ، دستگاه های برقی نظیر موتور های برق ، دستگاهای تهویه و ...، اتصال چندین خط تلفن روی یک کابل چند زوج فرسوده یا به عبارتی عبور چندین خط تلفن روی سیم های فرسوده از کنار یکدیگر ، عبور خط تلفن از کنار لامپ های فلورسنت ، گوشی های تلفن بیسیم ، موبایل ، ...

 

سوال9) نمی توانم PPPoE Connection ساخته شده را پیدا کنم؟

پاسخ: از طریق آدرس روبرو Start/control panel/network connection  می توان Connection مورد نظر را پیدا کرد

سوال10) بعد از وصل شدن کامپیوتر خطایی مبنی بر IP Conflict (تداخل IP) می دهد . چه باید کرد ؟

 

 

پاسخ: این خطا به دلایل مختلف رخ می دهد  در صورتیکه تنها یک کامپیوتر به ارتباط ADSL  متصل باشد و PPPoE  Connection روی کامپیوتر ساخته شده باشد ممکن است روش زیر جهت حل مشکل کارساز باشد:

روی علامت کارت شبکه دبل کلیک نمایید

 در قسمت TCP/IP ، روی دکمه ی Properties کلیک کنید

 در صفحه ی باز شده IP address و Subnet mask را طبق شکل زیر تنظیم کنید و در انتها روی دکمه ی OK کلیک کنید. (لازم به توضیح است این تنظیمات مربوط به مودم های Huawei می باشد و در مورد مودم های دیگر باید از تنظیمات مربوط به آن مودم استفاده کرد)

IP address= 192.168.1.2

Subnet mask=255.255.255.0

 حال در Internet Explorer در قسمت address ، عدد 192.168.1.1 نوشته شود و روی دکمه ی Go کلیک کنید

 در صفحه ی باز شده User name و Password مربوط به مودم ( برای مودم های مختلف فرق می کند – هیچ ارتباطی با username و password خط ADSL ندارد) را وارد کنید . برای مودم های Huawei به شرح ذیل می باشد :

Username= admin

Password= admin

 در قسمت تنظیمات Basic روی گزینه ی تنظیم  DHCP کلیک کنید و در صفحه ی باز شده در قسمت DHCP Settings مقدار گزینه ی  DHCP را به None تغییر دهید

 استانداردهای عمومی مودم برای دریافت سرویس ADSL از شبکه مخابرات استان تهران  به شرح ذیل می باشند

  - استاندارد ITU-T G.992.1  ( G.DMT)

- استاندارد ITU-T G.992.2  ( G.LITE)

- استاندارد ANSI T1 413

در صورتی که مودم دارای استانداردهای ADSL یا ADSL2+  مطابق ذیل باشند نیز  قابل استفاده برای دریافت سرویس ADSL از شبکه مخابرات استان تهران  می باشند.

- استاندارد ITU-T G.992.3/4  یا  ITU-T G.992.3  (ANNEXJ) یا ITU-T G.992.3  (ANNEXL)

- استاندارد ITU-T G.992.5  (ANNEXM)

 www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

لازم به ذکر است برای خرید مودمهای ADSL توجه به نکات ذیل لازم علاوه بر دقت و توجه در پشتیبانی از استانداردها ضروری است و بسته به نیاز خود می تواتید مودم ADSL خریداری کنید

مودمهای ADSL به لحاظ تعداد پورتهای Ethernet و پشتیبانی از Wireless  و پشتیبانی از VOIP و سایر سرویسها دارای مدلهای متفاوتی می باشند پس لازم است قبل از تهیه مودم به این  نکات توجه شود .

 لیست مودمهایی که تا کنون در شبکه به کار گرفته شده اند و استانداردهای قابل تطبیق با شبکه مخابرات استان تهران  دارند به شرح جدول زیر  می باشد.

 

نام مودم

مدل

توضیحات

Huawei

MT800

مودم ADSL سازگار با تجهیزات مخابرات

Huawei

MT880

مودم ADSL2+ سازگار با تجهیزات مخابرات

Link Sys

 

در برخی از مدلهای این مارک Multi-pvc  ظاهرا پشتیبانی نمی گردد در صورتی که می خواهید چند سرویس بر روی ارتباط adsl خود داشته باشید لازم است حتما از داشتن این قابلیت مطمئن شوید.

D-Link

 

برخی از مدلهای این مارک در شبکه مخابرات کار میکند اما تمامی قابلیتهای آن تست نگریده است در صورتی که قابلیت خاصی مورد نظر شماست حتما از وجود آن مطمئن شوید

Zyxel

 

در برخی از مدلهای این مارک pppoe  ظاهرا پشتیبانی نمی گردد در صورتی که می خواهید  از این قابلیت بر روی ارتباط adsl خود استفاده کنید  لازم است حتما از داشتن این قابلیت مطمئن شوید.

Asus

 

برخی از مدلهای این مارک در شبکه مخابرات کار میکند اما تمامی قابلیتهای آن تست نگریده است در صورتی که قابلیت خاصی مورد نظر شماست حتما از وجود آن مطمئن شوید

TP-Link

 

برخی از مدلهای این مارک در شبکه مخابرات کار میکند اما تمامی قابلیتهای آن تست نگریده است در صورتی که قابلیت خاصی مورد نظر شماست حتما از وجود آن مطمئن شوید

SMC

 

برخی از مدلهای این مارک در شبکه مخابرات کار میکند اما تمامی قابلیتهای آن تست نگریده است در صورتی که قابلیت خاصی مورد نظر شماست حتما از وجود آن مطمئن شوید

Planet

 

برخی از مدلهای این مارک در شبکه مخابرات کار میکند اما تمامی قابلیتهای آن تست نگریده است در صورتی که قابلیت خاصی مورد نظر شماست حتما از وجود آن مطمئن شوید

Star-net

 

برخی از مدلهای این مارک در شبکه مخابرات کار میکند اما تمامی قابلیتهای آن تست نگریده است در صورتی که قابلیت خاصی مورد نظر شماست حتما از وجود آن مطمئن شوید

 www.system-help.com www.adsl-help.blogfa.com

این بخش نوشته شده توسط کارشناسان محترم شرکت مخابرات استان تهران


 



Powered By
BLOGFA.COM